Monday 1 October 2018

Contoh soalan maths based on ujian psikometrik SPA

Hai! Tak sangka blog aku ni ramai yang singgah & beri komen yang positif. Thankyou semua :) Ada beberapa orang minta aku tunjuk jalan kira untuk math untuk entry pasal contoh soalan psikometrik lepas. So, I'm gonna to help you guys + aku akan bagi sikit jalan kira math tu okay?


1) Dalam turutan nombor 2 , 3 , 5 , 8 , ___ , apakah nombor yang ke 7?

A. 12
B. 17
C. 23
D. 24

Jawapan : C


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


2) Sulaiman boleh menyelesaikan 5 soalan matematik dalam tempoh 7 minit, berapakah jumlah soalan matematik yang boleh diselesaikannya dalam masa 1jam ?

A. 42
B. 43
C. 44
D. 45

Jawapan : B


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3) Dari nombor 1 hingga 30, berapakah bilangan digit 2?

A. 11
B. 12
C. 13
D. 14

Jawapan : B





P/s : I'm sorry kalau tulisan aku ni ada yang tak berapa jelas. Maklum lah tulisan aku tak cantik mana. Harap semua faham apa yang aku tulis ye. Setiap kaedah @ jalan kira seseorang tak semuanya sama :) 

Semoga bermanfaat.



4 comments:

  1. Tq utk rujukan adik saya. esok dia kena duduk ujian tersebut. lebih kurg berapa soalan utk maths?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumlah soalan matematik bergantung juga untuk sesuatu jawatan.
      Untuk gred 11, sebanyak 30 soalan matematik dalam ujian tersebut.

      Delete
  2. soalan 3 tu bukan c ke jawapan dia?sebab dekat no 22 ade 2kali no 2. ke dia kira depan je?

    ReplyDelete

Pengambilan Baru Pembantu Perawatan Kesihatan U11 2020

Hai Assalammualaikum! Lama gila tak update blog tersayang ni! Busy kerja sampai terlupa pulak nak update blog. Straight to the point, aku na...